Sloeproeiers Groningen

Placeholder Picture

Geschiedenis sloep Oihonna


Onze roeisloep Oihonna is een reddingsboot afkomstig van het finse Stoomschip SS Oihonna. Het schip is te water gelaten op 11 mei 1898 te Dundee in Schotland. Het schip is gebouwd door de scheepswerf Gourlay Brothers & Co in opdracht van de Finska Steamship Company, Finland. De boot werd gebouwd voor het bedrag van FIM 668.000. De SS Oihonna was de 180ste boot die door deze werf geheel werd gebouwd. Het schip had een lengte van 64 meter, een breedte van 9,55 meter en een diepgang van 5,49 meter.

De boot werd ingezet oorspronkelijk ingezet als passagiersschip op de route Stockholm - Turku. Echter bleek de concurrentie door het snellere schip SS Borku niet gunstig en werd de route Stockholm - Hanko - Helsinki - St Petersburg gevaren, en in de winter alleen Stockholm-Hanko.

In 1906 maakte het schip cruises naar Spitsbergen en de Noordkaap. Tijdens één van deze cruises in april 1906 liep het schip in de mist aan de grond voor de kust van Hitis. Aan boord waren 105 passagiers en 10 circuspaarden van Cirkus Vellamo. Onder de passagiers waren 90 russen waaronder Stalin en Lenin en hun gevolg. In het boek ‘Young Stalin’ van Simon Sebag Montefiore is over deze reis het volgende opgenomen:

‘Around 4 april 1906, Stalin left for Stockholm to see Lenin again, and arrived after a comical journey that featured a shipwreck and an onboard factional punch-up.

Het took the train to Petersburg and thence to Hangö in Finland with a hunderd others who boarded the ship Oihonna for Stockholm. The passengers included Stalin, Krasin and a circus of clowns and performing-horses…….. The delegates drank too much and then got into a fistfight, though whether this involved the clowns is not recorded. Sea air seems to have stimulated pugnacity in the revolutionaries.

Then to cap a truly bizarre scene, just outside the harbour, the Oihonna was shipwrecked and the rescue barge Solid was sent out but could do nothing. Stalin spent the night on a sinkins ship wearing a lifejacket until rescued. They boarded another ship, the Wellamo, wich finally conveyed them to Sweden.’

De SS Oihonna is na dit incident hersteld op de Finnboda scheepswerf in Nacka. In de winter van 1907-1908 is er groot onderhoud uitgevoerd op de scheepswerf Crichton te Turku, waarna het schip werd ingezet op de lijn Stokholm- St. Petersburg.Tijdens de eerste wereldoorlog is het schip ingezet in de Botnische Golf tussen Finland en Zweden.

Na de eerste wereldoorlog voer het schip tussen Zweden, Finland en Duitsland. In 1944 werd het schip in beslag genomen door de geallieerden, en diende het als personeelsverblijf voor de Soviet Control Commission in Helsinki. Op 27 februari 1948 ontvangt de Suomen Hörylaiva Osakeyhtiö - Finska Ångfartygs Aktiebolaget het schip weer terug. Het schip was geheel verwaarloosd en uitgeleefd en diende geheel te worden gerenoveerd wat is uitgevoerd tussen 1948 en 1949 op de Wärtslilä scheepswerf te Hietalahti Helsinki. Na deze renovatie werd het schip ingezet op de lijn Turku- Stokholm tot 1 mei 1954 de lijn Helsinki- Travemünde werd bevaren tot 1959. Op 21 oktober 1960 is het schip verkocht aan SOGEDE te Gent die het schip op 25 oktober naar Antwerpen heeft laten slepen waar het is gesloopt.

Onze roeisloep is afkomstig van de SS Oihonna, de naam van het schip werd aangetroffen tijdens de renovatie van de roeisloep door Ron Straver van Roeisloepen.nl. De sloep is gebouwd en gebruikt als reddingssloep wat te zien is aan de gravering in de boeg aan de bakboord voorzijde. Wanneer de sloep exact is gebouwd is niet meer te achterhalen, maar vermoedelijk is de sloep gebouwd en op het schip geplaatst tijdens de renovatie in de winter van 1948 en 1949. Het is echter ook mogelijk dat voorafgaand aan het inzetten van het schip op de nieuwe route op 1 mei 1954 de reddingssloepen zijn vervangen.

Op welke wijze de sloep in Nederland en bij Ron Straver terecht is gekomen is niet bekend. Ron Straver heeft met sloeproeiers van vereniging Daventre Portu uit Deventer de sloep onder andere gebruikt voor de tocht Karelia-Soutu te Finland in augustus 2009, een route van 200 kilometer. Wij hebben de sloep in april 2017 van Ron Straver gekocht, en de sloep is na een intensieve opknapbeurt op 13 juni 2017 te water gelaten bij No Limit Ships te Groningen.


Trots op onze eerste sponsors: